מילון מושגי יסוד בעולמות הפיננסים

תשקיף קרן נאמנות

קרן נאמנות מנוהלת על פי תשקיף שנתי פומבי אותו מוציא מנהל הקרן. תשקיף זה מתאר בהרחבה את מדיניות ההשקעות של כל קרן נאמנות באשר היא. תשקיף זה עובר לאישור הרשות לניירות ערך ואז הופך לציבורי. מי שאחראי לוודא שהקרן עומדת בתשקיף שפורסם הוא נאמן הקרן. תשקיף קרן מפרט גם את שיעור דמי הניהול הנגבים בגינה.

תשקיף – Prospectus

מסמך ההצעה לציבור של ניירות ערך הכולל גילוי נאות על ניירות הערך המוצעים ותנאי הנפקתם, ופירוט בנוגע לעסקי החברה.התשקיף מפרט את פרט ההנפקה, הדוח הכספי של החברה המנפיקה לשנים קודמות, מבנה ההון של החברה, רשימת בעלי עניין וכל מידע מהותי אחר לגבי פעילות החברה.המידע שבתשקיף משמש כבסיס לקבלת החלטות השקעה ומכאן שקיימים חוקים נוקשים לגבי תוכנו.התשקיף הוא חלק בלתי נפרד בהנפקת נ"ע ועליו לקבל את אישור הרשות לנ"ע טרם ההנפקה.

תשלומים

זרם התשלומים הכספיים ששולמו במזומן שהתקבלו במהלך תקופה מוגדרת מלקוחות וחייבים.

תשלום התקדמות – PROGRESS PAYMENT

תשלום חלקי על חשבון המחיר הכולל בחוזה המבוצע לפני המועד הסופי להשלמת העבודה המתוכננת. התשלום יתבצע כנגד השגת אבן דרך או אחוז מסוים מסך כל העבודה.

תשומה – INPUT

כל גורם הנדרש לשם ייצור תפוקות של מוצרים ושירותים (הון, ידע, חומרי גלם, עובדים, מכונות). כלומר כל מרכיב שמשתמשים בו לייצור פריט (עבודה, חומרים וכו').

תשואה על ההון

עקרונית ניתן למדוד לכל חברה תשואה על ההון, על ידי היחס בין הרווח בין הרווח לבין ההון עצמי, אולם למעשה מדד זה נפוץ ורלבנטי במיוחד בהשוואות בין בנקים התשואה המקובלת בין הבנקים המובילים בעולם נעה סביב 15%-20% כאשר במערכת הבנקאות הישראלית. למעט מקרים חריגים לא הגיעו בדרך כלל ליותר מ-10%-15%. יועצים עסקיים מקצועיים מסוגלים לחשב את התשואות על ההון או את החזרי ההשקעה בעולם העסקים. תהליכי ייעוץ עסקי וייעוץ ארגוני המחייבים שינוי והתנעת תהליכי צמיחה מחייבים זאת.

תשואה נדרשת – Required Rate Of Return

התשואה המינימלית שהיזם רוצה לקבל על השקעתו.

תשואה – YIELDRETURN

תשואה התמורה שהמשקיע מקבל על השקעתו במשך שנה (באחוזים).

תרשים תהליך

דיאגרמה עליה מודגמת סדרה עוקבת של פעולות מתחילתה ועד סופה – באמצעות סימנים מקובלים, על מנת לתאר תהליכי ושלבי עבודה.תרשים שנועד לתאר פעולות אדם או מוצר בעת תנועתו ממקום למקום, תוך ציון פרמטרים רלוונטים כמו: מרחק, זמן, עומס וכו'.

תרשים פארטו – Pareto Chart

התרשים אמור לבחון ולהציג את קיומה של תופעת ה- 20 / 80 (שפיתח הכלכלן פארטו). הצגה גרפית של התורמים העיקריים למרבית הבעיות. מסייע בניתוח המשאבים לגורמים הקריטיים במערכת לצורך מיזעור הבעיה. מבקשים להכיר טוב יותר את הנושא? כנסו למאמר הבא!

תרשים מערך – System Diagram

תיאור גרפי של מיקומי מחלקות, תחנות עבודה, ציוד מכונות וכדומה. מהווה בסיס לתרשים זרימה. תרשים יחסים המותווה בקנה מידה, הנועד לתאר מיקומם של מרכיבים, הקשורים בפעולות המתבצעות בתחנת עבודה.

תרשים זרימה

הצגה ויזואלית של יחסי הגומלין בין המרכיבים וסדר המאורעות,באמצעות סמלים תקניים מוסכמים המחוברים בחיצים, כדי לזהות רצף של אירועים.ניתן למפות באמצעות תרשים זרימה, את כל שלביו של תהליך מראשיתו ועד סופותוך הצגת כל פעולה והחלטה שהתקבלו וסדר ביצוען.

תרשים גאנט – Gantt

תרשים גאנט הוא תרשים המשמש לתיאור רצף של פעילויות עם הקשרים ביניהם תוך ציון משך הזמן של כל פעילות ופעילות.כמו כן הצגה גרפית של פעילויות, שאמורות להתבצע בזמנים שונים לאורך פרוייקט מסויים.ישנן פעילוות שיכולות להתבצע בו-זמנית (במקביל) ויש פעילויות שחייבות להתבצע אחרי / לפני פעילויות אחרות.שיטה זאת מציגה בצורה חזותית את תכנית העבודה, מאפשרת בעזרת נסיון וטעייה להשוות מספר תכניות ולבחור מתוכן את התכנית המועדפת.תכנון העבודה בעזרת תרשים גנט מאפשר לחשב נצילויות של משאבים ולבחון עמידה בלוח זמנים.

תרחיש עסקי – Business Scenario

תהליך ליבה של הארגון, תהליך עסקי מקצה לקצה, חוצה מחלקות בארגון ותחומים במערכת המידע, המורכב מרצף לוגי של אירועים ותהליכים ופעילויות. כיועצים עסקיים וארגוניים רצינו לקבוע כי בקרב הנהלות וחברות מצטיינות מתבצע לאורך כל התרחישים העסקיים תהליך מקצועי של ניהול סיכונים.

תרבות אירגונית

מכלול של ערכים נורמות דפוסי התנהגות שמשדרת צמרת החברה לעובדים, ללקוחות ולכל המשתתפים מהשורה ואשר הנהלת החברה מצפה שהעובדים יבינו מה מצפים מהם ויתנהגו בהתאם. תרבות ארגונית זה ערכים שהחברה מאמינה שתקדם את העסק ודפוסי התנהגות. תרבות ארגונית קיבלה תאוצה בשנים האחרונות כאשר כל ארגון או חברה מנסה להבליט את היתרון היחסי שלה באמצעות התקדמות בתרבות הארגונית. תרבות ארגון = ערך יחסי בחברה. הגדרה מכלול של ערכים נורמות דפוסי התנהגות שמשדרת צמרת החברה – הנהלת החברה, המנכ"ל והבעלים לעובדים ללקוחות ולכל המשתתפים מהשורה ואשר הנהלת החברה מצפה שהעובדים יבינו מה מצפים מהם ויתנהגו בהתאם. תרבות ארגונית זה לא בעיות משמעת אלא זה הערכים שהחברה מאמינה שתקדם את ה- BUSINESS דפוסי התנהגות. התחום הסמוי מדבר על כללי התנהגות שמצפים ממנהלי ועובדי החברה.

תקשורת שיווקית (Marcom – Marketing Communications)

היא תקשורת שיווקית נכונה תמיד תומכת מכירות. היא חשובה ומסייעת להשגת המטרות העסקיות של הארגון. תקשורת שיווקית כוללת את כל סוגי אמצעי התקשורת בהם ניתן להשתמש כדי להעביר מסרים לקהל היעד, החל משילוט, ביגוד או מחזיקי מפתחות, לוגו דרך חומר מודפס, מצגות או וידאו, ועד הפקת תערוכות ואירועים אחרים ללקוחות. בהגדרתה הרחבה ביותר, תקשורת שיווקית היא כל דבר שמסוגל לשאת לוגו ו/או להעביר מסר שמשפיע בצורה חיובית אל קהל /י המטרה שנקבעו. הגדרה זו צריכה לחול על כל ערוצי השיווק כולל סוכנים, חנויות ועוד. למידע נוסף על חשיבות האסטרטגיה השיווקית ועל התקשורת השיווקית הכוללת מיתוג, בידול ושיפור הצעת הערך קרא כאן.

תקשורת ארגונית

אחד הכלים הניהוליים המרכזיים ביותר היא תקשורת. תקשורת יכולה להתנהל בכתב או בעל – פה והיא תהיה בכל פעולה ניהולית אפשרית בארגון. תקשורת פורמאלית – תקשורת רשמית בארגון, זורמת בצורה היררכית (מלמעלה למטה), והיא מייצגת את קווי הסמכות בארגון, בעל הדרגה הגבוהה ביותר ייתן את ההוראות לדרגה הנמוכה ממנו. תקשורת בלתי פורמאלית – מייצגת היבטים התנהגותיים. מצ"ב דוגמא: תסיסה, ירידה במוטיבציה, שמועות, שנאה, חוסר שביעות רצון. זוהי תקשורת בלתי פורמאלית התנהגותית. לא ניתן לנהל ארגון רק עם תקשורת פורמאלית, זוהי צורה רובוטית. מערכות תקשורת פורמאלית ובלתי פורמאלית תמיד נחוצות ומשלימות זו את זו בעולמות העסקיים והניהוליים. רוצים לגלות את סודות התקשורת של מנהלים מצטיינים? כנס וקרא את המאמר הבא:

תקציב שוטף – Operating Expenses

תקציב שוטף הינו OPEX. תקציב מרכז העלות שהינו שוטף. תקציב הכולל את כל ההוצאות השוטפות. צריך לשאוף לתקציב כמה שיותר מלא בנתונים ונכון מצד אחד ומצד שני שיחזה מראש כמה שניתן בהתאמה למציאות שתהיה (צפי תקציבי נדרש) – ריאלי למה שהולך להיות בפועל.

תקציב השקעות – Capital Expenses

תקציב השקעות CAPEX הינו חלק מהתקציב הכללי BUDGET (תוכנית עבודה שנתית).התקציב השקעות הינו למעשה התכנון התקציבי לביצוע השקעות או פרויקטים או הוצאות מיוחדות בשנת הכספים הנוכחית ו/או הבאה.כלומר ישנו תכנון ותקציב לביצוע עפ"י סעיפי התכנון.

תקציב – BUDGET

כלי ניהולי שנועד לתכנן את הוצאותיו והכנסותיו של הארגון לתקופה מסוימת מראש(תקציב ליישום תוכנית עבודה שנתית לכלל הארגון, להשקעות בארגון, ליישום תוכנית שיווקית, לתפוח מוצרים ועוד…).התכנון התקציבי מתבצע לרוב לתקופה המקבילה לשנת המס, למשך חיו של פרויקט או לתקופה בעלת פרק זמן ידוע מראש.התקציב המפורסם ביותר הוא זה שקובעת המדינה עצמה – "תקציב המדינה".

תקנון חברה

מסמך המפרט את מטרות החברה, זכויות השותפים וחובותיהם, אופן הקצאת המניות, דרכים להעברת מניות,סדרי חלוקת דיבידנדים, מבנה מועצת המנהלים, נהלים לבוררות בין השותפים ועוד.ככלל תקנון החברה מאמץ את התקנות המופיעות בפקודת החברות תוך התאמה לצרכים ולתנאים הספציפיים של החברה.

תקן איכות

הוראות הנדסיות המגדירות כיצד ובאיזה אופן יש לייצר את המוצר.

תקן – Standard

מסמך המציג את הדרישות הטכניות החלות על מוצר כדי שיתאים לייעודו. התקן מפרט את תכונותיו השונות של המוצר כגון: חומר, מבנה, תהליך ייצור ותפעול, סימון, אריזה וכו'.

תקינה בינלאומית כללים – IFRS

כללי התקינה הבינלאומית העתידים על פי סדרת הסכמים בינלאומיים להיות מיושמים בשלבים שונים ברחבי העולם. על מנת ליצור האחדה של דוחות כספיים. בפרט על רקע תהליך הגלובליזציה של חברות.

תקורה – OVERHEAD

עלות עקיפה. הוצאה כספית ההכרחית לבית העסק שאי אפשר לשייכה למחלקה או לסעיף מסוים בבית העסק ושאין מפיקים ממנה רווח ישיר,כגון הוצאה לשכר דירה, לשמירה ולאחזקה, לצריכת חשמל.

תקופת החזר ההון

"תקופת החזר ההון" היא השיטה הפשוטה, וכנראה גם המקובלת ביותר אצל אנשי מעשה בניתוח כדאיות. בשיטה זו מחשבים את מספר השנים העובר עד להחזר, או לפירעון, של ההשקעה הראשונית.

תקבולים

זרם ההכנסות הכספיות במזומן שהתקבלו במהלך תקופה מוגדרת מלקוחות וחייבים.

תפעול

כל סוג של פעילות שבה עוסק הארגון ו/או פונקציה בארגון הדואגת לייצור השוטף לפי דרישות קיימות. יועצים ארגוניים כמונו מתמחים בשיפור תהליכי תפעול במקומות הבאים: במערכי השיווק. בקרב צוות מכירות שטח ובמוקדים. במסגרת מערך השירות ללקוחות ובקרב מערכי ההנדסה והיצור.

תמריץ – INCENTIVE

תשלום נוסף לספק, מעבר למחיר הסביר של העסקה, כנגד ביצוע יוצא דופן מצדו. בעולמות הייעוץ הארגוני וליווי ושיפור מערכי מכירות ושירות לקוחות יש למושג תמרוץ חשיבות רבה. יש לבנות מערכי תגמול ותימרוץ ראויים הכוללים תמריצים בגין עמידה ביעדים וביצוע יוצא מהכלל. רוצים ללמוד יותר על תגמול אנשי מכירות? רוצים לבחון אפשרות אימון עסקי ומנטורינג בפורמט 1:1?

תמחיר תקן

תמחיר הקובע, על בסיס תפוקות נתונות, מה צריכות להיות העלויות של מוצר נתון, של מחלקה, או של כלל החברה.על ידי השוואה בין העלויות בפועל לתמחיר התקן אפשר לערוך בקרה על העלויות ועל יעילות הייצור.

תמחיר ספיגה (תמחיר מלא) – Absorption Costing

שיטת תמחיר בה מעמיסים את העלויות העקיפות על המחלקות במפעל, על המוצרים וכדומה. תמחיר ספיגה הוא בדרך כלל הבסיס לקביעת מחירי מוצרים ושירותים. כמו כן משמש לקביעה חשבונאית של ערך המלאי.

תמחיר ובקרה

שיטה ומערכת לחישוב עלות הייצור של מוצר או שירות, שמטרותיה העיקריות הן קביעת עלות המוצרים,בקרה והערכת ביצוע, אספקת מידע לקבלת החלטות.

תמחיר

שיטה ומערכת לחישוב עלות הייצור של מוצר או שירות. מערכת כזאת כרוכה באיסוף נתונים ושיטות חישוב. הנתונים מגיעים מהנהלת החשבונות וממערכות אחרות.

תמחור מחדש – Repricing

מתייחס לתנאי אופציות, שינוי מחיר המימוש של האופציה.

תמהיל מוצרים

מתייחס להחלטות הקשורות לאלו מוצרים לייצר, באיזה מחיר, באיזה אריזה, תחת איזה שם לשווק, אלו שירותים נוספים להעניק וכו'..

תמהיל השיווק – Marketing Mix

שילוב של גורמים יסודיים שחברה נוקטת כדי לגרום לקהל הקונים לרכוש את המוצרים שלה. הגורמים האלה הם: מוצר (תכונות איכות, עיצוב, אריזה, תדמית, שירות), מחיר (גובה המחיר, תנאי תשלום, הנחות, אשראי), תקשורת (פרסום, יחסי ציבור), הפצה (צינורות מכירה, מחסנים, אזורי מכירה).כל פעולות החברה המשפיעות על הצרכן מרכיבות את תמהיל השיווק. תמהיל השיווק הוא מושג המתייחס לכמות ולסוגי מאמצי השיווק, המנוצלים ע"י החברה לשם מכירת מוצריה ושירותיה.1. תכנון המוצר ביחס ל : קווי מוצר – איכות, עיצוב וכד' א. שווקים – למי, היכן, מתי וכמה ב. מוצרים חדשים – תכנית מחקר ופיתוח.2. מדיניות מחירים ביחס ל : א. רמת המחירים במשק. ב. מדיניות מחירים כמו: מחיר אחיד או מחיר משתנה, שמירת מחיר, שימוש בלוח מחירים. ג. שולי הרווח שיש לשמור עבור החברה, ביחס לסוחר. ד. מחירי מוצרים משלימים, תחליפים ומתחרים.3. מותג – סימן מסחרי: א. בחירת המותג ב. מדיניות המותג: אינדיבידואלי או קבוצתי ג. מכירת תחת מותג עצמאי או ללא מותג4. צינורות שיווק – (תמהיל צינורות שיווק): א. צינורות שיווק בין המפעל והצרכן. ב. רמת הבררנות בין סיטונאים וקמעונאים. ג. מאמצים להשגת שיתוף פעולה של הסוחרים (מתקשר לקידום מכירות).5. פרסום: א. פרסום. ב. תוכן הפרסום: 1. הסימוי הרצוי של המוצר. 2. הדימוי הרצוי של החברה. ג. תמהיל הפרסום: לסוחרים, לצרכנים.6. קידום מכירות: א. חלקן של תכניות מיוחדות לקידום מכירות אצל סוחרים. ב. קידום מכירות של צרכנים.7. אריזה: א. צורתה. ב. עמידותה. ג. מחירה.8. תצוגה: א. תפקידה של התצוגה בקידום המכירות. ב. שיטות לתצוגה מתאימה של המוצרים.9. שירות- שיטות לאספקת השירות הנדרש: א. ביטוח. ב. פריסת רשת נותני שירות. ג. אחזקת מלאי חלפים. ד. מחיר השירות.10. טיפול בסחורה: א. אחסנה. ב. הובלה. ג. ניהול מלאי.11. לימוד העובדות וניתוחן: א. איסוף מידע, ניתוחו, ושימוש בנתונים בפעולות השיווק.
טוען